Thursday, March 15, 2012

Gunung Tapis



Pemandangan Di Gunung Tapis a.k.a Kawasan Air terjun Pelangi Gunung Tapis




Kira-kira 16 kilometer dari Sungai Lembing Gunung Tapis, terletaknya gunung ke-18 tertinggi di Semenanjung pada 4, 957 kaki. Merupakan cabaran pilihan pengembara untuk mendaki dan menjelajah semasa berada di Pahang, kawasan sekitar terdekat di mana Gunung Tapis adalah sebuah taman sifat yang dijaga rapi dengan kawasan perkhemahan, air panas, cabaran air putih dalam sungai-sungai yang mengalir pantas dan perikanan yang besar, terutamanya bagi pengemar-yang mencari ikan Kelah (mahseer Malaysia).

Walaupun dibandingkan dengan gunung-gunung lain, pengembaraan ke Gunung Tapis tidak menjanjikan suatu yang menyeronokan kepada pendaki berpengalaman, yang terbaik adalah tidak memandang rendah alam semula jadi dan mengambil langkah lebih berjaga-jaga. Perjalanan ke puncak adalah sangat mencabar dan menaiki bukit menggunakan jalan dari trailhead. Tahap kecergasan yang tinggi amat diperlukan dan Masa meredah akan menjadi agak panjang melalui denai bukau. Dapatkan panduan yang berpengalaman dan sentiasa memaklumkan kepada pegawai di balai polis di Sungai Lembing sebelum anda memulakan pendakian.

Pandangan dari atas adalah agak menakjubkan . Kebanyakan masa anda boleh melihat lautan awan putih yang mengaburi pandangan tanah rendah, dengan sekali-sekala mendedahkan rupa bumi sekitarnya. Pada hari yang cerah, anda boleh melihat Gunung Tahan pada jarak yang jauh. Suhu di puncak boleh menjangkau antara 18 hingga 8 darjah Celsius, bergantung pada masa dan hari. Matahari terbenam dari puncak sangat indah dan dalam perjalanan ke atas anda akan menemui dusun pokok kecil seperti yang digelar oleh pendaki sebagai taman bonsai. Penampilan trek yang terbantut dan pokok renek adalah disebabkan oleh tiupan angin yang tidak henti-henti bertiup melawan lereng bukit.

Tidak lupa juga perjalanan ke kawasan air terjun pelangi gunung tapis juga memerlukan stamina yang tinggi dimana perjalanan ke sana memerlukan sekurang-kurangnya 1 jam setengah termasuk menaiki 4 wheel kerana jalan yang agak mencabar serta jungle treking ke kawasan air terjun tersebut..... :D

p/s :teks di edit daripada http://pahangtrekker.malaysiatrekker.com/gunung_tapis.htm untuk maklumat lanjut sila layari laman web tersebut

No comments:

Post a Comment

Lilypie Kids Birthday tickers