Thursday, April 19, 2012

kebaikan penggunaan robot dalam kehidupan manusia



penggunaan robot memudahkan setiap urusan seharian menusia. Bincangkan kebaikan penggunaan robot dalam kehidupan manusia.

Robot ialah alat ciptaan manusia yang mengikut arahan menusia tanpa membuat keputusan sendiri. Penggunaannya banyak di negara- negara maju seperti Jepun, Sweden, Korea dan lain-lain. Penciptaannya membantu dalam kerja-kerja seharian menusia seperti dalam bidang perubatan, domestik, perindustrian dan ketenteraan.

Antarannya, robot dapat membantu manusia menjalankan kerja sehairan. Sebagai contoh, robot humanoid yang merupakan peralatan elektik dan elektronik di rumah membantu tugas suri rumahtangga untuk melaksanakan kerja harian. Selain itu, sebahagian peralatan robotik juga diubahsuai khasnya untuk membantu Orang Kurang Upaya dalam kehidupan sehairan mereka seperti robot Asimo. Robot binatang seperti Aibo adalah dicipta sebagai teman untuk bermain dengan manusia.

Kebaikan yang seterusnyanya ialah dalam bidang perubatan. Doktor menggunakan robot untuk melakukan pembedahan mikro seperti insisi lubang kunci berukuran yang bersaiz 8-12mm bagi membuangkan sel kanser. Robot sitem da vinci juga dicipta bagi membuang batu karang yang terdapat dalam buah pinggang pesakit. Endoskeleton dilitupi prostetik dan dikawal oleh peranti peneumatik bagi kudung tangan ataupun kaki yang sudah patah.

Selain itu, kebaikan ketiga ialah sumbangan dalam perindustrian. Tenaga manusia yang semakin berkurangan menyebabkan skop pekerjaan digantikan dengan robot terutamanya dalam sektor perindustrian yang banyak melibatkan kerja-kerja yang berat. Robot mampu bertugas dengan cepat dan tepat. Hal ini disebabkan dengan faktor kecekapan dan kepantasan yang tidak bergantung kepada faktor dan stamina seperti manusia. Robot juga tidak dapat melakukan sebarang kesilapan kerana telah diprogramkan. Ia tidak berasa kepenatan walaupun tiada waktu untuk berehat. Produktiviti sesebuah kilang juga meningkat kerana kualiti baranganya dapat dikekalkan dan banyak dihasilkan.

Kebaikan keempat ialah sumbangan dalam bidang ketenteraan. Robot dapat digunakan untuk kerja-kerja yang berisiko tinggi. Robot dapat mengesan bom dan pengintip di bawah tanah dengan tepat. Robot juga dapat bertugas dalam situasi yang panas atau keadaan yang meliputi bahan kimia yang berbahaya. Ini dapat mengurangkan risiko kehilangan nyawa manusia.

Kesimpulannya, Penggunaan robot memudahkan urusan sehairian manusia dalam pelbagai bidang. Robot membantu manusia melakukan kerja-kerja yang hambar, kotor dan berbahaya.


44 comments:

  1. can you write about (penciptaan robot di negara kita)

    ReplyDelete
  2. Boleh x kasi banyak sikit isi. Pastu boleh x panjangkan huraian......

    ReplyDelete
  3. Boleh tak tambah banyak lagi isi.

    ReplyDelete
  4. Ikan hiu Makan tomat , rasanya ? ANJING BNGET , AH MANTAP

    ReplyDelete
  5. boleh lah tu...asalkan ada isi nya takkan tak ade langsung

    ReplyDelete
  6. Ada tak sesiapa tahu tentang harapanya?

    ReplyDelete
  7. Nice it's very helpful for my study
    Thank you so much

    ReplyDelete
  8. Aiii bahhh ponsikou kio.. terima kasih sy ucapkan.. sedikit sebanyak dapat juga bah jdi panduan😂👍

    ReplyDelete
  9. karangan ini sangat bagus

    ReplyDelete
  10. UUUU JANNAHTUL AMBIAH SYURGA KU NJAYYY

    ReplyDelete
  11. ASAP baby,hurry up dont be lazy

    ReplyDelete
  12. QWERTYUIOPASDFGHJKLZXCVBNM

    ReplyDelete
  13. QWERTYUIOPASDFGHJKLZXCVBNM

    ReplyDelete
  14. HELLOUR GUYS THIS IS KAKEK THE HOT DAMN

    ReplyDelete
  15. G5TYTJU4KIGU`FDSUKJZRAUYISgavhjuoqnjwkrfYUIIKASVHZKHWSDFGXYHUJAXKNBHCJKXLNBHEWVGFSY8U8U8U8U8U8U8U8U8U8U8U8U8U8U8UXZ

    ReplyDelete

Lilypie Kids Birthday tickers