Sunday, July 29, 2012

Peranan Sekolah Bestari


Tajuk pidato ialah peranan sekolah bestari dalam pembangunan Negara
Rakan-rakan yang dikasihi sekalian
                Pengwujudan Sekolah Bestari ini merupakan satu daripada tujuh aplikasi Perdana Koridor Raya Multimedia ( MSC ) Malaysia. Berlandaskan ini, hasrat dan matlamat kerajaan Malaysia menggunakan sepenuhnya kepakaran teknologi dan pertumbuhan pesat prasarana MSC untuk menggalakkan pembentukan Sekolah Bestari." Memandangkan betapa pentingnya Sekolah Bestari kepada pembentukan generasi akan datang, kerajaan telah mengambil langkah menjadikan penjelmaan Sekolah Bestari sebagai satu daripada tujuh ' flagship application ' dalam projek Mega Koridor Raya Multimedia"
( Ucapan Menteri Pendidikan Malaysia ).
Sekolah Bestari memerlukan bahan pengajaran dan pembelajaran konvensional dan elektronik yang sesuai dengan strategi pengajaran dan pembelajaran yang berbagai-bagai.Bahan ini mengambil kira pelbagai keperluan dan kebolehan pelajar bagi meningkatkan keupayaan dan potensi mereka supaya lebih bertanggungjawab menguruskan pembelajaran sendiri.
                Penubuhan sekolah bestari oleh pihak kerajaan telah meningkatkan kualiti pendidikan Negara dimana pelajar mendapat daripada pengajaran dan pembelajaran menggunakan teknologi multimedia menerusi computer.selain itu, sekolah  juga boleh mendapat pelbagai maklumat di dunia melalui internet, siding video, e-mel menerusi rangkaian telekomunikasi yang semakin luas.Apabila kualiti pendidikan meningkat proses pembelajaran dan pengajaran (P&P) supaya lebih berkesn dalam membantu meningkatkan prestasi pelajar.
                Selain itu, dapat mencungkil bakat pelajar. Sekolah bestari yang diwujudkan telah memberi peluang kepada pelajar cerdas untuk belajar mengikut kemampuan mereka. Apabila mereka telah bersedia pelajar yang pintar ini boleh melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi secara bebas dalam usia muda. Hal ini dapat melahirkan ramai golongan cendekiawan muda yang mampu menggantikan golongan cendekiawan yang lama dan seterusnya membantu dalam pembangunan Negara supaya mampu bersaingan dengan Negara-negara maju yang lain.
Saudara-saudari sekalian
                Penubuhan sekolah ini menjadikan Malaysia sebagai pusat pendidikan cemerlang di rantau asia tenggara dan seterusnya menjadi yang terbaik di dunia. Hal ini disebabkan kos pendidikan di Malaysia yang lebih murah dan pelajar dapat menjimatkan wang daripada mengalir ke luar Negara sebagai tukaran asing. Di samping itu, ramai pelajar dari rantau asia berpeluang melanjutkan pelajaran di Malaysia berbanding daripada tempat-tempat lain yang merupakan salah satu Negara yang mempunyai berbilang-bilang bangsa dan agama.
                Selepas dikenali  sebagai pusat pendidikan yang cemerlang ia mampu menyediakan peluang pendidikan  diperingkat university dimana pelajar mempunyai peluang untuk mengikuti pengajaran university luar Negara tanpa perlu meninggalkan tanah air Malaysia. Apabila pelajar-pelajar telah mencapai target mereka ,program kuliah yang diguna pakai boleh digunakan secara berulang-ulang memungkinkan lebih ramai pelajar mendapat peluang pendidikan.
                Hujah yang terakhir ialah mampu menyediakan sumber manusia yang cukup dan berkualiti dimana semakin baik kualiti pendidikan Negara semakin ramai tenaga pakar dan mahir yang dihasilkan. Tambahan pula,pelajar celik computer dapat dihasilkan secara asasanya melalui sekolah bestari kerana mereka mampu untuk menghadapi ledekan teknologi maklumat dan bakal memenuhi keperluan koridoraya Multimedia (MSC)
                Kesimpulanya penubuhan sekolah bestari merupakan persediaan kerajaan untuk menghadapi era teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang semakin mencabar seterusnya mencapai misi dan wawasan 2020 yang dirancang Negara  

No comments:

Post a Comment

Lilypie Kids Birthday tickers