Saturday, April 27, 2013

Sejarah Kolam Air Panas Sg Gersik,Muar

Menurut sejarah yang dapat dikesan dari Pejabat Pendaftaran Tanah dan cerita orang-orang tua, pembukaan Kg Sungai Gersik ini bermula pada tahun 1883. Peneroka asal kampung ini ialah Orangkaya Ali dari Muar dan para pengikutnya yang menyusuri pantai Selat Melaka setelah berlaku perselisihan keluarga.

Penemuan kolam air panas Sungai Gersik merupakan satu-satunya kolam yang airnya sentiasa panas secara semula jadi terdapat di Daerah Muar khas dan Negeri Johor amnya.

Kolam air panas ini mula ditemui oleh Tuan Haji Abd Rahman bin Haji Irshad atau lebih dikenali dengan nama Haji Abd Rahman Getu pada tahun 1911. Ketika itu Kampung Sungai Gersik telah diterokai sejauh 2.5 Kilometer ke pendalaman dan kawasan sekitar kolam air panas ini masih lagi hutan belantara.

Pada suatu hari, Haji Abd Rahman telah masuk ke hutan untuk mencari linau dan anak kayu untuk dijadikan bahan membuta pondoknya setelah linau dan anak kayu diperolehi menjelang tengahari, beliau telah ternampak sesuatu yang aneh menyerupai sebuah tasik kecil bergaris pusat kira-kira 3 meter dikelilingi oleh lembah berlumpur serta semak. Airnya mengelegak dan berasap mengalir ke lembah di sekitarnya.

Setelah itu. Haji Abd Rahman berasa seram dan takut lalu terus meninggalkan tempat itu tanpa membawa kayu yang telah dikumpulkannya tadi. Malang sungguh nasib Haji Abd Rahman kerana beliau tidak berjaya mencari jalan pulang, sesat hingga ke senja. Haji Abd Rahman pun pulang lantas menceritakan kisah penemuannya itu kepada penduduk kampung. Anehnya kolam yang menjadi ceritta hangat dikalangan penduduk kampung itu tidak ditemui bila dicari.

Kira-kira 3 bulan kemudian, Haji Abd Rahman bersama rakannya bernama Rajikan pergi ke hutan untuk mencari anak kayu dan rotan menemui semula kolam air panas yang diceritakan itu, beliau terus merintis jalan serta membuat tanda pada pokok-pokok sampai ke jalan keluar dari tempat yang tidak dapat dilupai hingga sekarang.

DARIPADA
PEJABAT DAERAH MUAR
JKKK SG GERSIK


1 comment:

  1. Anda tahu jika kolam air panas Gersik akan ditutup untuk hari raya?

    ReplyDelete

Lilypie Kids Birthday tickers