Monday, January 23, 2012

Bertuahnya Aku

Selamat Tahun Baru Cina buat semua penganut budhha di seluruh pelusok Malaysia
malam sambutan tahun baru, saya pulang ke kampung saya di Ayer Hitam Johor.pengalaman yang jarang saya dapat iaitu persembahan Atau apa-apa jua yang sesuai dipanggil oleh anda setelah membaca coretan ini
pertunjukkan Bunga Api yang meriah sebaik sahaja jam menunjuk jam 12 tengah malam bermakna tibanya tahun baru bagi penganut budhha.dentuman mercun dan bunga api berterusan hampir 1 jam yang mana cukup menarik saya saksikan.Apa yang saya dengar mercun dan bunga api yang dipasang pada malam tahun baru cina ini bertujuan menghalau hantu dan juga benda-benda jahat menghampiri rumah mereka.malam yang sunyi pada kebiasannya menjadi riuh rendah serta terang benderang di hiasi dengan percikan warna warni bunga api di udara menyebabkan aku dan keluarga hampir terleka menyaksikannya walaupun hanya di tepi jalan.Boleh dikatakan hampir setiap rumah penganut budhha di ayer hitam turut serta dalam acara ini yang hanya berlaku setahun sekali, tambahan pula tahun ini merupakan tahun Naga Air yang dipercayai membawa tuah kepada semua orang.Apa-apa pun tradisi ini harus di terusakan oleh generasi akan datang penganut budhha agar tidak ditelan zaman dan menjadi satu sejarah dalam sejarah yang harus diingati buat selama-lamanya

Walaupun saya bukan penganut budhha,saya berasa amat bertuah kerana dilahirkan di bumi yang bertuah ini dimana rakyatnya terdiri dari pelbagai kaum, agama dan kebudayaan yang unik.Jujur saya katakan hidup ini harus dihargai walau dengan apa cara sekalipun.kita kena hargai pengorbanan nenek moyang kita untuk melihat  semua kaum bersatu padu di bawah satu bangsa iaitu bangsa Malaysia serta masih lagi menghormati pegangan yang diamalkan setiap orang.

No comments:

Post a Comment

Lilypie Kids Birthday tickers