Sunday, July 29, 2012

Kolokium


1.0 PENGENALAN
          Perkembangan pusat tuisyen yang semakin popular masa kini sebenarnya sudah bermula sejak awal zaman merdeka, tetapi pertumbahannya semakin pesat sejak tahun 1980-an.  Pusat-pusat tuisyen ini adalah untuk pelajar-pelajar yang belajar di tahun satu hinggalah ke tingkatan enam atas.  Sehingga kini, kebanyakan pengusaha pusat tuisyen melakukannya secara separuh masa. Tenaga pengajar kebanyakannya terdiri daripada guru-guru sekolah kerajaan.  Pusat tuisyen ini adalah tertakluk di bawah Akta Institusi Pendidikan Swasta 1996.  Menurut Abdullah Othman (198), sebelum didaftar institusi swasta perlu memenuhi dan mematuhi beberapa dasar dan polisi yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan.
          Falsafah pendidikan Negara mengandungi idea dan pandangan yang rasional terhadap pendidikan.  Tujuan Falsafah pendidikan ialah memberi panduan dan haluan kepada pakar pendidikan untuk merancang atau mereformasikan sistem pendidikan Negara berlandaskan idea, konsep dan matlamat pendidikan yang dicerminkan dalam Falsafah Pendidikan Negara.  Dalam konteks pelaksanaannya, sistem pendidikan pada masa kini lebih menumpukan kepada peperiksaan mensyaratkan pelajar-pelajar yang mendapat keputusan yang cemerlang sahaja yang dibenarkan memasuki sekolah-sekolah berasrama penuh.  Kebanyakan pelajar berpencapaian rendah didapati mempunyai beberapa kelemahan diri seperti kadar keresahan yang tinggi, sentiasa bertindak secara defensif di hadapan pihak yang berkuasa, merasakan diri mereka diabaikan dan tidak mempunyai matlamat yang realistik.  Dalam hal ini, cabaran seorang guru adalah untuk menyediakan satu cara pengajaran yang berkesan bagi membantu pelajar- pelajar pencapaian rendah ini

2.0 Pernyataan Masalah
          Kini semakin ramai pelajar yang mengikuti kelas tuisyen di pusat-pusat tuisyen.  Adakah kerana pengajaran di sekolah yang lebih berfokus kepada pelajar yang mempunyai kebolehan sederhana dan pandai menyebabkan pengajaran tuisyen menjadi popular?  Tidak hairanlah maka pengajaran juga tertumpu kepada kaedah yang sesuai untuk mereka.  Guru lebih suka mengajar secara langsung kerana kaedah tuisyen dikatakan adalah satu cara yang cepat dan boleh menyampaikan maklumat dengan banyak.  Ramai ibu bapa sibuk menghantar anak-anak mereka ke kelas tuisyen dengan bayaran yuran yang tinggi.  Dengan ini, penyelidik ingin mengkaji persepsi pensyarah dan pelajar terhadap faktor-faktor menyebabkan kelas tuisyen mendapat sambutan hebat oleh masyarakat.  Selain itu, penyelidik juga ingin mengenalpasti faktor-faktor utama ramai pelajar mengikuti kelas tuisyen.
3.0 Objektif Kajian:
Objektif Kajian secara umumnya adalah:
1)  Mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi pelajar-pelajar mengikuti kelas tuisyen di luar                                                                                                                                                           2)  Mengenalpasti persepsi pensyarah terhadap faktor utama yang mendorong pelajar ke kelas tuisyen.
3)  Mengenalpasti persepsi pelajar terhadap faktor-faktor menyebabkan mereka mengikuti kelas tuisyen.
4.0 Kepentingan Kajian:
i.                   Dapat mendatangkan manfaat kepada pendidik-pendidik.
ii.                 Mengenalpasti faktor-faktor yang mendorong pelajar-pelajar sekolah mengikuti kelas tuisyen di pusat-pusat tuisyen.
iii.              Mengenalpasti keperluan pelajar dalam pembelajaran.
iv.              Membantu mengurangkan paksaan serta tekanan pelajar.
5.0 DEFINISI KONSEP
Sebelum menyorot lebih mendalam tentang tajuk, terlebih dahulu kami ingin memberikan definisi tentang beberapa konsep ;
Persepsi                                                                                                                                
Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga (2000 : 1025), persepsi merupakan                                        gambaran atau bayangan dalam hati atau fikiran (tentang sesuatu), pandangan                                 (menerusi pancaindera) atau tanggapan .
Pensyarah                                                                                                                             
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005 : 1065), pensyarah ialah orang yang memberikan syarahan (ceramah), penceramah atau guru di universiti, orang yang memberikan kuliah.
Pelajar                                                                                                                              
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005 : 1035), pelajar bermaksud orang yang sedang belajar, mengkaji, menyelidik, murid sekolah, pelajar maktab atau universiti.
Faktor
Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga (2002 ; 348) ,bermaksud unsur atau sebab yang menyumbang kepada sesuatu hasil.
Mendorong
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005 : 712) bermaksud memberangsangkan , mempengaruhi dan menyebabkan (jadi sesuatu).


Tuisyen
Menurut Kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat (2005 : 1723) merujuk kepada bimbingan tambahan yang diberikan kepada pelajar bagi mata pelajaran atau subjek tertentu. Kesimpulanya Persepsi Pensyarah dan Pelajar terhadap faktor yang mendorong pelajar menghadiri Kelas Tuisyen dapat ditakrifkan sebagai pandangan pensyarah dan pelajar terhadap sebab yang mempengaruhi pelajar menghadiri kelas bimbingan tambahan .
6.0 METODOLOGI
6.1 Pemilihan Sampel :
Dalam kajian ini, sampel kajian terdiri daripada pelajar-pelajar calon Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia.  Kategori pelajar ini dipilih dengan anggapan :
1)Mereka boleh memahami dan menjawab soal selidik yang diberikan dengan baik.
2)Mengikut kelas tuisyen telah menjadi satu ‘budaya’ dalam kalangan pelajar yang akan menduduki peperiksaan awam Malaysia.
Jumlah pelajar-pelajar Tingkatan 6 di Sekolah Tinggi Kluang yang mengikuti kelas tuisyen adalah sebanyak 104 orang.  Penyelidik hanya mengambil sampel seramai 20 orang pelajar.  Jumlah guru yang mengajar Pra-U adalah sebanyak 32 orang manakala penyelidik hanya mengambil sampel seramai 20 orang guru.
6.2 Instrumen Kajian
          Kajian yang dijalankan suatu kajian penyelidikan yang berbentuk perihal atau deskriptif dengan menggunakan kaedah kuantitatif yang dibuat secara kajian kes.  Deskriptif adalah penulisan untuk menerangkan satu keadaan atau situasi secara bersistem dan fakta dengan tepat.  Oleh itu, penggunaan soal selidik adalah satu kaedah yang  paling sesuai dalam pengumpulan data kerana kaedah analisis datanya mudah dilakukan berbanding dengan kaedah pemerhatian langsung yang memerlukan kemahiran terlatih serta masa yang lama.
6.3 Skop dan Batasan Kajian:
i.                   Hanya tertumpu kepada pelajar Pra-Universiti di Sekolah Tinggi Kluang.
ii.                 Responden merupakan pelajar aliran Sains Tulen (Fizik dan Biologi)
iii.              Tertumpu kepada pensyarah Pra-Universiti di Sekolah Tinggi Kluang.
iv.              Pelajar aliran sastera dikecualikan daripada kajian
7.0 KAJIAN LITERATUR
Terdapat beberapa kajian lepas yang berkait tentang persepsi pensyarah dan pelajar terhadap faktor- faktor yang mendorong pelajar menghadiri kelas tuisyen.
Lokman Bin Mohd Tahir dan Faridah Bt Baharudin (2005) di dalam kajiannya iaitu faktor yang mempengaruhi pelajar sekolah menengah mengikuti tuisyen bahasa inggeris di pusat-pusat tuisyen. Sampel kajian terdiri daripada 148 orang pelajar yang mengikuti kelas tuisyen bahasa Inggeris di sekitar zon keramat,Kuala Lumpur. Mendapati pelajar-pelajar menghadiri kelas tuisyen bahasa Inggeris kerana pengaruh guru di sekolah, pengaruh daripada pusat tuisyen dan minat pelajar itu sendiri.
Siti Asiah dan Syaiful Izham (2009) dalam kajiannya untuk menentukan tahap faktor-faktor yang mempengaruhi pelajar-pelajar tingkatan 5 mengambil tuisyen di pusat tuisyen berbayar di luar waktu persekolahan. Sampel kajian terdiri daripada 80 orang pelajar tingkatan 5 dari sekolah menengah kerajaan atau swasta yang mengikuti kelas tuisyen berdaftar dengan Kementerian Pelajaran Malaysia di Taman Universiti,Johor. Mendapati faktor utama pelajar mengikuti kelas tuisyen berbayar adalah pengaruh rakan sebaya, diikuti dengan faktor ibu bapa dan juga keberkesanan pengajaran guru di sekolah.    
Azizi Yahya dan Hii Ching Ling (2005) dalam kajiannya untuk melihat persepsi pelajar tingkatan 4 terhadap keberkesanan kelas tambahan di sekolah. Sampel kajian terdiri daripada 387 orang pelajar dari dua belas buah sekolah menengah teknik dan berasrama penuh di Johor, Melaka dan Negeri Sembilan.Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan antara jantina dan jumlah pendapatan bulanan keluarga dengan tahap keberkesanan kelas tambahan.
Secara keseluruhannya, kajian lepas melaporkan bahawa keberkesanan pengajaran guru di sekolah menjadi faktor utama pelajar menghadiri kelas tuisyen di luar mahupun di sekolah. Walau bagaimanapun, pengambilan sampel bagi setiap kajian hanya tertumpu kepada pelajar sekolah menengah aliran perdana (tingkatan 1 hingga tingkatan 5) sahaja. Oleh itu, kami telah mengambil sampel yang terdiri daripada pelajar pra-universiti untuk melihat persepsi dan juga faktor penggerak pelajar menghadiri kelas tuisyen.  

p/s: klik untuk melihat slide show
Persepsi Pensyarah dan Pelajar terhadap Faktor yang mendorong Pelajar Ke Pusat Tuisyen

Mengembangkan industri kraftangan


Langkah-langkah mengembangkan industri kraftangan
Assalamualikum w.b.t, salam sejahtera, salam 1 malaysia saya ucapkan kepada tuan pengerusi majlis, barisan hakim yang arif lagi bijaksana, guru-guru , serta rakan-rakan yang saya kasihi. Berdirinya saya di sini ingin berkongsi maklumat yang saya perolehi iaitu langkah-langkah untuk mengembangkan industri kraftangan.
Wahai jejaka  dan jelitawan
Sebelum saya meneruskan perlayaran ini biar saya memberi sedikit definisi  apakah kraftangan ? kraftangan menurut united nations conference on trade and development (UNCTAD) ialah barangan yang dihasilkan dengan menggunakan kemahiran tangan dikeluarkan dengan atau tanpa menggunakan alat atau peralatan mudah yang dijalankan secara sendiri atau tidak langsung oleh pengusaha-pengusaha kraf.
Tahukah anda semua,  pada masa ini, industri kraftangan Malaysia boleh dikatakan berkeadaan “hidup segan mati tak mahu”. Hasil industri ini seperti barang piuter, tembikar, labu saying dan barangan buatan daripada rotan kurang mendapat sambutan daripada masyarakat. Selain pengusaha industri ini, pihak kerajaan juga perlu memainkan peranan yang giat dalam mengembangkan industri ini.


Jelaslah pengusaha industri kraftangan sukar mengembangkan sayap perniagaan mereka akibat daripada kesukaran untuk mendapatkan pinjaman daripada pihak bank. Sebagai kesannya, mereka tidak mampu membeli peralatan moden untuk membaiki mutu keluaran. Dalam hal ini, kerajaan perlu menyediakan kemudahan pinjaman kewangan kepada pengusaha menerusi skim pinjaman pengusaha kecil. Contohnya Majlis Amanah Rakyat (MARA) dan Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia dan Bahagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS). Melalui tindakan ini, mereka dapat meminta pertolongan kerajaan untuk mengukuhkan kedudukan modal mereka.
Hadirin sekalian,  seperti kata peribahasa, “tak kenal maka tak cinta”, hasil kraftangan tempatan yang unik dapat diperkenalkan kepada orang ramai apabila dijual di ekspo yang diadakan oleh persatuan pengusaha kraftangan. Selain itu, kerajaan hendaklah mendirikan pasar seni di setiap ceruk Negara untuk mempopularkan hasil kraftangan. Kementerian Penerangan, Komunikasi dan kebudayaan wajar menyediakan infokraf di pusat pelancongan untuk mempromosikan kraftangan tempatan kepada pelancong. Usaha seperti “sambil menyelam, minum air”ini dapat memberikan nafas baharu kepada industri kraftangan Negara.


Selain itu, sebagai langkah untuk menyokong industri kraftangan tempatan, pejabat dan bangunan kerajaan haruslah dihias dengan hasil seni ini. “kepemimpinan melalui teladan, orang ramai yang berkunjung ke pejabat kerajaan akan mengikut gaya hiasan yang menggunakan hasil kraftangan yang cantik itu. Rancangan reality tentang seni hiasan dalaman harus menggunakan hasil kraftangan tempatan untuk menyerikan ruang tamu. Melalui paparan ini, orang ramai dapat menghayati keindahan seni ini dan seterusnya berusaha untuk memilikinya.
Setiap permulaan pasti ada pengakhiran,  sebagai kesimpulannya, dengan adanya langkah  positif daripada kerajaan dan swasta, industri kraftangan dapat “duduk sama rendah, berdiri sama tinggi”dengan kraftangan Negara maju. Walaupun Negara kita kecil, namun hasil kraftangan dapat dipasarkan ke seluruh dunia sekiranya semua pihak yang terlibat memainkan peranan masing-masing.

Quality Of Good Public Speaker


Body language is important. Standing, walking or moving about with appropriate hand gesture or facial expression is preferred to sitting down or standing still with head down and reading from a prepared speech. Use audio-visual aids or props for enhancement if appropriate and necessary. Master the use of presentation software such as PowerPoint well before your presentation. Do not over-dazzle your audience with excessive use of animation, sound clips, or gaudy colors which are inappropriate for your topic. Do not torture your audience by putting a lengthy document in tiny print on an overhead and reading it out to them.
Speak with conviction as if you really believe in what you are saying. Persuade your audience effectively. The material you present orally should have the same ingredients as that which are required for a written research paper, i.e. a logical progression from INTRODUCTION (Thesis statement) to BODY (strong supporting arguments, accurate and up-to-date information) to CONCLUSION (re-state thesis, summary, and logical conclusion).
Do not read from notes for any extended length of time although it is quite acceptable to glance at your notes infrequently. Speak loudly and clearly. Sound confident. Do not mumble. If you made an error, correct it, and continue. No need to make excuses or apologize profusely.
Maintain sincere eye contact with your audience. Use the 3-second method, e.g. look straight into the eyes of a person in the audience for 3 seconds at a time. Have direct eye contact with a number of people in the audience, and every now and then glance at the whole audience while speaking. Use your eye contact to make everyone in your audience feel involved.
Speak to your audience, listen to their questions, respond to their reactions, adjust and adapt. If what you have prepared is obviously not getting across to your audience, change your strategy mid-stream if you are well prepared to do so. Remember that communication is the key to a successful presentation. If you are short of time, know what can be safely left out. If you have extra time, know what could be effectively added. Always be prepared for the unexpected.
Pause. Allow yourself and your audience a little time to reflect and think. Don't race through your presentation and leave your audience, as well as yourself, feeling out of breath.
Add humor whenever appropriate and possible. Keep audience interested throughout your entire presentation. Remember that an interesting speech makes time fly, but a boring speech is always too long to endure even if the presentation time is the same.
When using audio-visual aids to enhance your presentation, be sure all necessary equipment is set up and in good working order prior to the presentation. If possible, have an emergency backup system readily available.  Check out the location ahead of time to ensure seating arrangements for audience, whiteboard, blackboard, lighting, location of projection screen, sound system, etc. are suitable for your presentation.
Have handouts ready and give them out at the appropriate time. Tell audience ahead of time that you will be giving out an outline of your presentation so that they will not waste time taking unnecessary notes during your presentation.
Know when to STOP talking. Use a timer or the microwave oven clock to time your presentation when preparing it at home. Just as you don't use unnecessary words in your written paper, you don't bore your audience with repetitious or unnecessary words in your oral presentation. To end your presentation, summarize your main points in the same way as you normally do in the CONCLUSION of a written paper. Remember, however, that there is a difference between spoken words appropriate for the ear and formally written words intended for reading. Terminate your presentation with an interesting remark or an appropriate punch line. Leave your listeners with a positive impression and a sense of completion. Do not belabor your closing remarks. Thank your audience and sit down.

Obesiti


1. Obesiti boleh mendatangkan penyakit lain yang juga berbahaya kepada penghidapnya. Jelaskan faktor-faktor yang menyebabkan obesiti dan penyakit-penyakit sampingan akibat obesiti.
Obesiti atau yang biasa kita kenal sebagai kegemukan merupakan suatu masalah yang sering berlaku dan cukup merisaukan pada zaman ini.Dalam masalah ini,terdapat pelbagai faktor yang menyebabkan masalah ini terjadi dan menimbulkan penyakit-penyakit sampingan kepada mereka yang terlibat.
Menurut para pakar kesihatan, didasarkan pada hasil kajian, obesiti boleh dipengaruhi oleh berbagai faktor.Antara faktor-faktor tersebut ialah faktor genetik. Kegemukan boleh diturunkan dari generasi sebelumnya kepada generasi berikutnya di dalam sesebuah keluarga. Itulah sebabnya kita seringkali menemui ibu bapa yang gemuk cenderung memiliki anak-anak yang gemuk juga. Dalam hal ini nampaknya faktor genetik telah ikut campur dalam menentukan jumlah unsur sel lemak di dalam tubuh.Hal ini dimungkinkan kerana pada ketika ibu yang obesiti sedang hamil, maka unsur sel lemak yang berjumlah besar dan melebihi ukuran normal, secara automatik akan diturunkan kepada si bayi sewaktu dalam kandungan. Maka, tidak hairanlah bila bayi yang lahir pun memiliki unsur lemak tubuh yang relatif sama besar. 
Tambahan pula,kerosakan pada salah satu bahagian otak juga merupakan punca obesiti. Sistem pengawal yang mengatur perilaku makan terletak pada suatu bahagian otak yang disebut ‘hipotalamus’, sebuah kumpulan inti sel dalam otak yang berhubungan dengan bahagian-bahagian lain dari otak dan kelenjar di bawah otak. Dua bahagian ‘hipotalamus’ yang mempengaruhi penyerapan makanan, iaitu ‘hipotalamus lateral’ (HL) yang menggerakkan nafsu makan (awal atau pusat makan) dan ‘hipotalamus ventromedial’ (HVM) yang bertugas menghalang nafsu makan (pemberhentian atau pusat kenyang). Daripada hasil kajian, didapati bahawa apabila ‘hipotalamus ventromedial’ rosak atau hancur, maka individu menolak untuk makan atau minum, dan akan mati kecuali apabila dipaksa diberi makan dan minum (diberi infus). Sedangkan bila kerosakan terjadi pada bahagian ‘hipotalamus ventromedial’, maka seseorang akan menjadi rakus atau gelojoh dan kegemukan.Hal ini menjelaskan kenapa dalam kalangan pesakit obesiti tidak boleh mengawal selera makan mereka dan menyebabkan obesiti pada akhirnya.
Obesiti bukan sahaja menjejaskan kehidupan seseorang tetapi juga membawa penyakit-penyakit sampingan seperti penyakit jantung dan tekanan darah tinggi.Obesiti merupakan penyebab utama terjadinya penyakit jantung dan pembuluh darah(kardiovaskular).Pasalnya,obesiti menyababkan peningkatan beban kerja jantung,kerana dengan bertambah besar tubuh seseorang maka jantung perlu bekerja lebih keras mengepam darah ke seluruh jaringan tubuh.Bila kemampuan kerja jantung sudah melampaui,terjadilah yang disebut gagal jantung.Pengidap obesity juga sering mengalami tekanan darah tinggi(hipertensi) kerana pembuluh darah menyempit akibat pengapit timbunan lemak.Kombinasi obesity dan hipertensi ini tentu sahaja memperberat kerja jantung.Akibat,timbul penebalan pada dinding bilik jantung disertai kekurangan oksigen.Keadaan ini akan mempercepatkan timbulnya gagal jantung.
 Obesiti juga boleh menyebabkan terjadinya penyakit kencing manis (diabetes melitus). Ini disebabkan timbulnya gangguan fungsi insulin pada pengidapnya. Insulin adalah hormon yang dihasilkan oleh tubuh. Fungsinya antara lain memasukkan gula dari dalam darah ke dalam sel-sel tubuh untuk digunakan sebagai sumber tenaga. Akibat gangguan fungsi insulin, gula tidak dapat masuk ke dalam sel, sehingga tetap beredar dalam darah. Ini dapat diketahui dari kadar gula darah yang meningkat. Gangguan fungsi insulin ternyata juga mengakibatkan gangguan metabolisme lemak (dislipidemia). Ini dapat dilihat dari terjadinya peningkatan kadar kolesterol total, kolesterol LDL (kolesterol jahat), trigliserida, namun disertai penurunan kolesterol HDL (kolesterol baik). Peningkatan kadar kolesterol jahat disertai penurunan kadar kolesterol berujung terbentuknya kerak di dalam pembuluh darah (arterosklerosis). Arterosklerosis akan mengurangkan diameter pembuluh darah, sehingga menyebabkan penyakit jantung koroner dan serangan stroke.
Sebagai kesimpulan,obesiti bukanlah satu masalah yang boleh dianggap ringan.Memandangkan kesan akibat obesity adalah bahaya,mereka yang terlibat perlu mengambail langkah-langkah yang sewajarnya untuk menjaga kesihatan tubuh badan mereka kerana kesihatan diri adalah tanggungjawab diri mesing-masing.


Penyakit Kronik

Punca-punca serangan sakit jantung dan langkah-langkah mencegah penyakit jantung


Penyakit jantung merupakan pembunuh utama rakyat Malaysia. Serangan sakit jantung datang secara tiba-tiba tanpa mengikut masa dan tempat. Ditambah sekarang bilangan pesakit jantung semakin bertambah disebabkan oleh pelbagai punca yang tidak dipandang serius pada peringkat awal.
Punca pertama ialah amalan pemakanan. Pengambilan makanan segera yang banyak ,makanan ini mengandungi banyak lemak tepu dan berkalori tinggi. Lemak akan berkumpul dalam badan jika pembakaran kalori tidak berlaku. Hal ini menyebabkan kadar kolestrol dalam badan meningkat lalu menyekat perjalanan darah dan menyukarkan jantung untuk mengepam darah ke seluruh badan. Seterusnya, menyebabkan saluran darah tersumbat lalu mengakibatkan serangan sakit jantung. Justeru itu, amalan pemakanan banyak mempengaruhi tahap kesihatan tubuh badan seseorang.
Selain itu, aktiviti kecergasan fizikal yang kurang merupakan salah satu punca orang ramai tidak menumpukan perhatian terhadap penjagaan kesihatan. Mereka tidak memperuntukkan masa untuk melakukan aktiviti bersenam terutamanya. Hal ini seterusnya menyebabkan pembakaran kalori oleh badan tidak berlaku ,menyebabkan lemak tepu yang ada dalam tubuh badan berkumpul dan menyumbang kepada masalah obesiti. Kebanyakan pesakit obesiti mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat serangan jantung akibat dari gumpalan lemak yang tidak dibakar oleh badan. Oleh itu, untuk mengelakkan serangan sakit jantung kita hendaklah melakukan aktiviti kecergasan fizikal yang tidak berat dan sesuai dengan kemampuan tubuh kita sendiri.
Walau bagaimanapun, terdapat beberapa langkah yang wajar diambil untuk mencegah serangan sakit jantung. Amalkan pemakanan yang seimbang. Memastikan pengambilan makanan mengikut piramid pemakanan yang dicadang oleh kementerian kesihatan. Selain itu pastikan waktu makan mengikut jadual, contohnya jangan mengambil makanan pada selang masa yang hampir iaitu waktu sarapan digabungkan bersama-sama waktu makan tengah hari. Amalkan gaya pemakanan 5M iaitu mengurangkan pengambilan gula ,garam dan minyak serta menambahkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan untuk memastikan badan kita tidak dipenuhi dengan lemak-lemak tepu  yang merbahaya. Ia juga dapat mengelakan penyumbatan salur darah dalam badan. Justeru itu, pastikan amalan pemakanan yang seimbang dan sihat dalam ingat kita.
Seterusnya, menambah aktiviti kecergasan fizikal. Menambah aktivit senaman dalam jadual harian walaupun sekejap sebagai contoh, melakukan aktiviti senaman sekurang-kurangnya 3 kali seminggu selama 30 minit. Aktiviti ini seterusnya,dapat mengeluarkan peluh dalam badan bermakna jelaslah pembakaran kalori dan lemak telah berlaku dalam tubuh badan. Aktiviti ini dapat mengurangkan risiko mendapat serangan sakit jantung.
Kesimpulannya, orang ramai haruslah sedar akan bahaya yang timbul akibat penyakit jantung. Ia memisahkan diri kita sama ada hidup atau mati dalam sekelip mata. Oleh itu, jika kita mempunyai pengetahuan tentang penyakit jantung, kita dapat mengurangkan kadar kematian akibat serangan sakit jantung.
      
For informasi bagi yang berminat tentang perjalanan jantung dalam badan klik di sini

Sunday, June 3, 2012

Pengalaman hidup

salam 1 Malaysia......rasanya dah lama saya tak coretkan pengalaman dan juga perkara-perkara yang menyedihkan mahupun menyeronokan...hahahaha...okey saya nak gabungkan dua kisah....opssss.... buka kisah tapi pengalaman yang membuat saya berfikir samaada saya patut ketawa, simpati, marah dan segala emosi saya


okey....semenjak saya belajar di pre-u stk saya dan rakan selalu balik naik bas (bas tambang), maknanya perjalanan kami ke terminal pengangkutan awam di bandar kluang penuh dengan kejadian yang pelik-pelik...boleh saya katakan perjalanan kami memakan masa lebih kurang 20 minit, itupun kalau tak menyinggah ke mana-mana tapi kalau menyinggah makan masa hampir 35 minit bergantung kepada tempat dan tujuan kami menyinggah..maknanya kami merendah bandar kluang tidak kira hujan atau panas terik semata-mata kami ingin tiba dengan cepat agar tak tertinggal bas yang biasa kami naiki.....okey cerita yang saya nak kongsi ini bukan perjalanan dari sekolah ke terminal pengangkutan awam tapi pengalaman saya menaiki bas awam, walaupun sepanjang perjalanan kami pelbagai kejadian telah berlaku seperti kejadian ragut berhampiran fountain kluang, dikejar anjing masa dan tak kurang juga kami berjalan dalam basah kuyup untuk tiba ke tempat yang dituju....haaaa... itu dugaan dan pengalaman yang kami harus tempuhi seronok yang amat kerana itulah pengalaman yang tak kan kami lupakan dan kami akan semat di dada supaya ingat pengorbanan yang kami harus tempuhi dan lalui...(pengalaman mengajar kita menjadi lebih berani dan berfikir lebih kritis bak kata pepatah guru terbaik dalam hidup ialah pengalaman....)




baiklah tutup kisah pengembaraan kami.....saya akan sambung dengan cerita saya menggunakan dan menaiki bas awam......saya tak nak menyatakan tarikh dan hari kejadian tersebut tapi berlaku dalam tahun yang sama...okey kejadian yang pertama saya semasa saya menaiki bas ialah dimana........kisah sambung nanti okey.....

Tuesday, May 22, 2012

Dasar-dasar Negara


DASAR BERSIH CEKAP AMANAH
Bersih, Cekap dan Amanah
Objektif
Objektif utama dasar ini adalah sebagaimana berikut:-
Bagi mengujudkan satu etika kerja dan sikap berkhidmat yang baru bagi rakyat Malaysia dengan memberi keutamaan kepada peningkat hasil (productivity) dan mutu kerja.
Untuk meningkatkan semangat atau motivasi pekerja seiring dengan Penerapan Nilai-Nilai Islam dan Kepimpinan Melalui Teladan.
Secara khususnya sifat-sifat yang ingin diterapkan ke jiwa setiap golongan pekerja dan rakyat adalah seperti berikut:-
1. Bersih iaitu a Mempunyai moral yang tinggi, bertatatertib dan berdisiplin, tidak menyeleweng dan tidak rasuah.
a. Berkecuali iaitu tidak memihak ke mana-mana atau berat sebelah.
b. Tidak mementingkan diri sendiri.
c. Tidak khianat, hasad dan dengki.
2. Cekap iaitu a Berani dan cepat membuat keputusan.
a. Menghadapi krisis dengan tenang
b. Bersikap tegas kepada prinsip.
c. Mempunyai produktiviti yang tinggi dan kualiti dalam kerja.
d. Mempunyai keyakinan diri.
e. Berpandangan jauh – proaktif dan bukan reaktif.
f. Berpengetahuan, berpengalaman dan mahir dalam bidang-bidang tertentu.
3. Amanah iaitu rela dan cuba menjalankan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan dalam batas kuasa yang ditentukan dengan penuh gigih dan ikhlas bagi mencapai objektif yang ditetapkan.
a. Mempunyai sifat luhur dan murni, jujur kepada diri sendiri, rakan dan organisasi Strategi PelaksanaanDalam melaksanakan konsep ini Kerajaan telah mempraktikkannya sendiri terlebih dahulu dengan mengambil daya utama bagi membaiki perkhidmatan-perkhidmatan yang diberikan oleh pentadbiran awamnya melalui langkah-langkah tertentu, di antaranya ialah:-
(i) Mengadakan Manual Prosedur Kerja (MPK) & Fail Meja (FM)
Kerajaan telah menyedari bahawa terdapat kelemahan dalam pentadbiran awamnya berpunca dari ketidakpastian pegawai dan kakitangan Kerajaan mengenai tugas dan kuasa untuk bertindak dan ujudnya pertindihan tugas dan tanggungjawab. Kerana ketidakpastian ini pegawai-pegawai tidak yakin untuk membuat keputusan, tetapi sebaliknya terpaksa merujukkan kepada pihak atasan atau kepada agensi lain. MPK dan FM akan menentukan sejelas-jelasnya cara sesuatu kerja harus dijalankan, siapa yang bertanggungjawab, siapa yang mempunyai kuasa, pihak yang harus dihubungi, apa peraturan dan undang-undang yang disemak dan langkah-langkah yang harus diambil.
Kesemua Jabatan Kerajaan telah diminta menyediakan MPK dan FM ini, dan diharapkan ini dapat melicinkan pentadbiran dan mempercepatkan tindakan.
(ii) Membaiki aspek pengurusan melalui teknik-teknik baru seperti mesyuarat dan kumpulan meningkat Mutu Kerja (QCC)
Dalam teknik ini pegawai-pegawai dan kakitangan awam di semua lapisan boleh memberi sumbangan fikiran dan tidak pasif iaitu menunggu arahan semata-mata. Di dalam mesyuarat-mesyuarat dan KMK ini idea-idea baru dan pandangan praktikal boleh disuarakan untuk membaiki kerja. Secara khususnya teknik baru ini memerlukan setiap penjawat awam mempunyai sikap ‘innovative dan creative’.
(iii) Pengluasan khidmat pusat-pusat pembayaran bil setempat
Ini adalah bertujuan untuk memberi kemudahan kepada orang ramai menyelesaikan urusan mereka dengan cepat dan menjimatkan masa tanpa mereka terpaksa pergi ke beberapa jabatan yang berasingan.
(iv) Pejabat Pelan Terbuka
Bagi mempastikan ruang pejabat digunakan secara optima, dan membolehkan pengawasan dijalankan dengan lebih sempurna.
(v) Kad perakam waktu
Ini bukan sahaja bagi menentukan semua pegawai mengikut waktu sebagai satu formaliti tetapi yang penting ialah mereka mengambil berat tentang waktu dan bertindak mengikut jadual.
(vi) Pengisytiharan harta oleh para anggota kabinet dan pegawai serta kakitangan Kerajaan.
(vii) Pemakaian ‘name tag’ oleh kakitangan Kerajaan.
(viii) Menegaskan dan mengukuhkan peranan Badan Pencegah Rasuah khasnya bagi menyiasat tuduhan-tuduhan rasuah.
(ix) Perkhidmatan Cemerlang bagi menghargai pegawai-pegawai yang didikasi dan telah memberikan sumbangan yang istimewa. Di dalamnya terkandung tujuh Teras Perkhidmatan yang menjadi asas bagi prestasi kelakuan dan kerja-kerja seharian kakitangan awam.
(x) Penghantaran pegawai-pegawai melanjutkan pelajaran bagi meluaskan pengetahuan dan pengalaman mereka agar dapat memberi sumbangan yang lebih bermakna dan produktif apabila balik nanti



DASAR EKONOMI BARU
Dasar Ekonomi Baru
Strategi Pelaksanaan
Rancangan-rancangan pembangunan di bawah Dasar Ekonomi Baru adalah disusun dan dijalankan menerusi strategi serampang dua mata:
i. Mengurang dan seterusnya membasmi kemiskinan dengan memperbanyakkan peluang-peluang pekerjaan kepada semua rakyat tanpa mengira kaum.
ii. Penyusunan semula masyarakat untuk mengurangkan dan seterusnya menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi-fungsi ekonomi.
Membasmi kemiskinan
Kemiskinan adalah sebab utama yang menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan rakyat. Ianya bukan sahaja terdapat di luar bandar tetapi juga di bandar. Keadaan ini boleh menggugat perpaduan negara kerana masalah kemiskinan adalah mengikut kaum dengan kadar kemiskinan paling tinggi di kalangan orang Melayu yang tertumpu kepada aktiviti pertanian tradisional. Usaha telah dijalankan untuk menyelesaikan masalah sosial ekonomi dan projek pembangunan telah dirangka supaya:
i. Mewujudkan peluang pekerjaan untuk semua golongan rakyat yang menganggur.
ii. Menambah daya pengeluaran dan pendapatan.
iii. Memberi peluang perpindahan orang yang bekerja di sektor yang rendah daya pengeluarannya kepada sektor yang lebih lumayan.
iv. Mengurangkan jurang perbezaan pendapatan antara kaum antara kawasan bandar dan luarbandar dan antara wilayah.
v. Memodenkan kehidupan di luarbandar.
vi. Mewujudkan kumpulan perusahaan dan perdagangan bumiputera.
vii. Mengadakan suasana pekerjaan yang mencerminkan komposisi kaum di Malaysia.
viii. Memperbaiki taraf dan kualiti hidup rakyat melalui pelajaran, latihan, kesihatan, kemudahan kemudahan infra-struktur dan lain-lain.
Penyusunan Semula Masyarakat
Adalah menjadi hasrat kerajaan supaya menjelang tahun 1990 pemilikan saham / ekonomi Malaysia akan melambangkan komposisi kepentingan kaum di negara ini, di mana penyertaan Bumiputera sebanyak 30%, 40% bukan Bumiputera dan 30% terdiri dari pelabur-pelabur luar negeri.
Dalam mencapai matlamat penyusunan semula Dasar Ekonomi Baru, strategi berikut telah disusun :
i. Meninggikan daya pengeluaran dan taraf kehidupan golongan miskin melalui proses memodenkan kawasan luarbandar.
ii. Mengurangkan keadaan yang tidak seimbang dalam struktur guna tenaga yang terdapat sekarang ini dengan cara yang progresif dan menerusi pertumbuhan ekonomi seluruhnya supaya pada tahun 1990 kedudukan tenaga buruh mencerminkan bilangan kaum.
iii. Menambahkan dengan lebih cepat lagi bahagian rakyat Malaysia dalam pemilikan modal dalam stok syarikat dan pertumbuhan ekonomi.
iv. Membentuk sebuah masyarakat perdagangan dan perindustrian di kalangan orang Melayu dan kaum Bumiputera supaya dapat membentuk dan memiliki 30% ekonomi dalam tahun 1990 dan menubuhkan beberapa agensi saperti MARA, Bank Pembangunan, Bank Bumiputera,Amanah Saham Nasional.
v. Memajukan negeri dan kawasan yang dianggap mundur melalui pembangunan wilayah baru seperti DARA, KESEDAR, KEJORA dan sebagainya.




DASAR PENSWASTAAN
Penswastaan
Latarbelakang
Pengswastaan mula mendapat perhatian yang wajar di Malaysia mulai pertengahan tahun 1983 apabila Y.A.B. Perdana Menteri melancarkan Dasar Persyarikatan Malaysia yang juga telah menyentuh peranan pihak swasta dalam pembangunan dan pengurusan negara.
Penswastaan adalah bertentangan dengan pemiliknegaraan (nationalization), iaitu satu proses yang menambahkan pemilikan dan penguasaan Kerajaan dalam ekonomi. Pada dasarnya, pengswastaan melibatkan beberapa kepentingan atau pelaburan kerajaan yang tertentu kepada sektor swasta. Keadaan ekonomi meleset juga menjadi faktor-faktor utama yang membawa kepada Dasar Pengswastaan ini diperkenalkan.
Objektif
Dasar Pengswastaan diperkenalkan dengan mempunyai objektif seperti berikut:
(i) Mengurangkan Bebanan Kewangan Kerajaan
Pada masa yang lepas, pihak Kerajaan telah membelanjakan ribuan juta ringgit dalam sektor kesihatan, pertahanan, air, api, jalan keretapi, pelabuhan, lapangan terbang dan sebagainya, dan perbelanjaan tersebut terus meningkat dari masa ke semasa dan kadar pulangan balik kepada Kerajaan adalah lambat dan sangat rendah.
Di samping itu, Kerajaan juga terpaksa menyelenggarakan perkhidmatan dan pelaburan-pelaburan tertentu. Jumlah emolumen merupakan satu item yang terbesar iaitu lebih satu pertiga daripada keseluruhan perbelanjaan mengurus. Perbelanjaan dalam bentuk pindahan juga telah meningkat dengan pesatnya sejak akhir-akhir ini dan sekarang telah menjadi hampir setengah daripada perbelanjaan mengurus.
(ii) Meninggikan Kecekapan Dan Penghasilan Kerja
Pencapaian kebanyakan daripada perusahaan awam yang terlibat dalam bidang perdagangan dan perindustrian masih tidak memuaskan walaupun mereka mempunyai kedudukan monopolistik dan menikmati berbagai sokongan Kerajaan. Dengan mengswastakan beberapa perkhidmatan Kerajaan yang tertentu, serta dengan kepakaran dan peluang yang lebih baik yang boleh di beri oleh pihak swasta, adalah dijangka perkhidmatan tersebut dapat di tingkatkan dengan lebih baik lagi.
(iii) Menggalakkan Pertumbuhan Ekonomi Dan Kekesanan Negara
Harta-harta atau kekayaan yang dimiliki oleh negara masih belum diusahakan sepenuhnya. Halangan-halangan yang terdapat dalam sektor awam tidak menggalakkan penggunaan sumber-sumber kekayaan negara ini dengan cekap dan sepenuhnya.
Lebih banyak syarikat swasta yang dapat di wujudkan yang dengan secara tidak langsung dapat meninggikan pertumbuhan ekonomi negara. Di samping itu, pihak Kerajaan pula dapat mengecap nikmat bersama dengan mengutip cukai pendapatan dari syarikat-syarikat yang berkenaan.
(iv) Pembahagian Sumber Serta Kecekapan
Lebih banyak penglihatan Kerajaan dalam ekonomi bermakna lebih banyak penguasaan Kerajaan terhadap sumber-sumber negara. Keputusan pula biasanya dibuat berasaskan pertimbangan yang bukan bercorak pasaran. Sebahagian besar daripada barang-barang dan perkhidmatan yang dikeluarkan oleh Kerajaan mencerminkan nilai pasaran. Harga barangan tersebut adalah berasaskan subsidi dan sumber yang diuntukkan itu untuk pengeluarannya tidak dapat diagihkan dengan cekap.
Subsidi dan pengekalan sikap yang berkehendakkan kebajikan, akan menggalakkan rakyat Malaysia terlalu bergantung kepada bantuan Kerajaan. Keadaan ini tidak sesuai dengan kepentingan jangka panjang perseorangan dan negara keseluruhannya.
(v) Mempercepatkan Pencapaian Matlamat dasar Ekonomi Baru
Dengan memberi lebih banyak peluang kepada pihak swasta, Kerajaan dapat mengwujudkan lebih banyak penyertaan syarikat swasta Bumiputera atau bilangan pengurus-pengurus Bumiputera bagi memenuhi kehendak-kehendak Dasar Ekonomi Baru itu.
Strategi Pelaksanaan
Beberapa isu penting perlu diselidiki, dikaji dalam menimbangkan cadangan-cadangan pengswastaan sesuatu perkhidmatan itu. Kabinet telah mengarahkan satu Jawantankuasa ditubuhkan di Unit Perancang Ekonomi (EPU) dengan dianggotai oleh Unit Penyelarasan dan Pelaksanaan (ICU), Kementerian Kewangan dan Jabatan Awam (PSD) dengan dipengurusikan oleh Unit Perancang Ekonomi bagi menyediakan satu garis panduan yang lengkap untuk memudahkan Kementerian/Jabatan mengswastakan beberapa perkhidmatan di bawah Kementerian/Jabatan masing-masing. Antara isu-isu yang perlu di pertimbangkan ialah:
(a) Pemecahan sesuatu khidmat (fragmentation);
(b) Soal keselamatan;
(c) Perundingan;
(d) Implikasi kewangan;
(e) Penentuan harga;
(f) Implikasi kepada kakitangan;
(g) Pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru;
Berdasarkan kepada angka perbelanjaan dan peruntukan-peruntukan pembangunan awam, sektor swasta pula mengkaji keupayaan mereka dalam mengurus dan mengambilalih harta-harta yang akan diswastakan. Pengawasan dan penilaian yang rapi terhadap perkhidmatan-perkhidmatan yang diswastakan juga merupakan sebahagian dari program pengswastaan. Tingkat kecekapan daya pengeluaran, daya persaingan yang sihat serta tingkat harga yang dikenakan terhadap perkhidmatan-perkhidmatan berkenaan perlu diawasi untuk menilai kos dan faedah dari perkhidmatan yang diswastakan.
Penutup
Kebimbangan-kebimbangan terhadap Dasar Pengswastaan timbul kerana akan berlakunya beberapa pemindahan hakmilik ‘national monopoly’ yang sepatutnya dikendalikan oleh sektor awam kepada syarikat swasta. Pemindahan itu dikuatiri boleh menyebabkan kenaikan kos, harga dan agihan pendapatan yang tidak serata disebabkan oleh pemonopolian tersebut.
Walaubagaimanapun, jika dasar ini dikaji secara mendalam dan dipraktikkan secara sempurna selepas mengambil kira kemungkinan penyalahangunaan kuasa monopoli di atas, ianya akan dapat menyediakan satu perkhidmatan yang lebih cekap, cepat dan murah pada pengguna penggunanya, yang mana secara tidak langsung akan mempercepatkan pertumbuhan ekonomi dan pembangunan negara.











DASAR PENSYARIKATAN NEGARA
Persyarikatan Malaysia
Objektif
Persyarikatan Malaysia bertujuan mengujudkan satu kerjasama yang erat, bermakna dan berkesan di antara pihak sektor awam dengan pihak swasta dalam menjayakan pembangunan negara yang akan membuahkan munafaat yang akan dikecapi oleh kedua-dua pihak.
Y.A.B. Perdana Menteri sendiri menerangkan konsep Persyarikatan Malaysia memerlukan kedua-dua sektor menghapuskan sikap permusuhan dan sebaliknya bersama berkongsi maklumat, tanggongjawab, cabaran serta memahami polisi, objektif dan prosediur-prosediur dalam usaha-usaha mempertingkatkan pembangunan sosial, pentadbiran dan ekonomi negara. Hubungan kerjasama yang erat ini sebenarnya akan menguntungkan semua pihak di mana dasar-dasar awam akan mudah difahami, dilaksana dan diterima oleh segenap lapisan masyarakat. Keuntungan yang diperolehi oleh sektor swasta pula akan dapat dikecapi bersama-sama melalui cukai dan penglibatan sosial secara bersungguh oleh pihak swasta.
Strategi Pelaksanaan
Kesefahaman dan kerjasama di antara kedua-dua sektor boleh dicapai melalui:
i) Sikap kurang faham terhadap pihak awam dengan pihak swasta perlulah dihapuskan.
ii) Pihak awam dan swasta haruslah mempunyai satu persetujuan bagi mencapai matlamat negara. Dengan itu kedua-dua pihak mempunyai matlamat iaitu menjaga maruah negara dan tidak hanya satu pihak sahaja yang akan bersungguh membangunkan negara.
iii) Peraturan dan prosediur kerja pihak awam hendaklah dikaji dan diubah di mana perlu dan jika boleh pihak swasta hendaklah dilibatkan dalam menggubal peraturan serta prosediur yang ada.
iv) Hubungan di antara Kementerian/Jabatan/Badan Berkanun di antara satu sama lain hendaklah dipertingkatkan supaya setiap agensi kerajaan mempunyai matlamat kerja dan cara bekerja yang sama. Ini membolehkan pihak swasta mudah menghubungi dan menguruskan kerja-kerja mereka.
Dalam hubungan ini, pihak INTAN telah mengadakan beberapa siri forum, seminar dan perbincangan dalam usaha-usaha mendapatkan pandangan-pandangan pertukaran-pertukaran maklumat di peringkat persekutuan dan negeri-negeri. Beberapa syarikat swasta juga telah mengambil inisiatif untuk mengadakan seminar yang serupa.
Dalam usaha mengujudkan kerjasama yang lebih erat dan penglibatan pihak swasta dalam penggubalan dasar dan prosediur, secara lebih berkesan, satu Surat Pekeliling Am Bil. 2 Tahun 1984 yang ditandatangani oleh Ketua Setiausaha Negara telah dikeluarkan, mengarah supaya semua Kementerian, Jabatan, badan berkanun dan Pejabat Daerah menubuhkan Perundingan di antara pihak swasta dan pihak awam.
Selain dari itu beberapa program-program lain juga telah dijalankan seperti menempatkan pegawai kerajaan ke syarikat swasta. Sebagai permulaannya seramai 18 orang pegawai telah ditempatkan di British Malaysian Industry and Trade Association (BMITA) mulai tahun 1984 yang lalu dengan tujuan membolehkan pegawai-pegawai itu mempelajari selok belok pengurusan sektor swasta tentangnya dibidang perniagaan, perdagangan dan industri.







DASAR PERINDUSTRIAN NEGARA
Dasar Perindustrian Negara
Objektif
Objektlf Pelan Induk Perindustrian (PIP)
Pelan Induk Perindustrian yang telah diumumkan oleh Menteri Perdagangan dan Perindustrian pada 3 Februari, 1986 telah menggariskan tiga matlamat iaitu:
(a) Menjadikan sektor perkilangan sebagai catalyst pertumbuhan
perindustrian negara;
(b) Menggalakkan penggunaan sepenuhnya sumber asli negara; dan
(c) Meninggikan tahap penyelidikan dan pembangunan (R & D) teknologi
tempatan sebagai asas bagi Malaysia menjadi sebuah negara perindustrian
Strategi Pelaksanaan
Strategi Pelan Induk Perindustrian
Untuk mencapai matlamat-matlamat tersebut, PIP telah mengenalpasti 12 sektor industri yang patut diberi penekanan. Tujuh daripada sektor-sektor ini adalah yang berasaskan sumber tempatan iaitu industri yang berasaskan getah, kelapa sawit, kayu-kayan, makanan, kimia, logam bukan ferus dan keluaran-keluaran galian bukan logam. Lima sektor lagi merupakan industri yang bukan berasaskan sumber iaitu eletrik dan eletronik, peralatan pengangkutan, mesin dan kejuruteraan, logam-logam ferus, dan tekstil dan pakaian. Kesemua industri ini telah dipilih berasaskan kepada potensi untuk mencapai matlamat memperluaskan asas industri negara. PIP juga telah mencadangkan langkah-langkah berikut diambil supaya Malaysia dapat mencapai taraf sebuah negara perindustrian:
(a) Melaksanakan dasar perindustrian yang berpandangan ke luar. Untuk mengekalkan kadar pertumbuhan perindustrian yang tinggi, Malaysia harus menumpukan kepada pengeksportan keluaran-keluaran perkilangan secara besar-besaran. Masalah pasaran yang kecil telah menjadi satu faktor penghalang bagi industri-industri tempatan mencapai produktiviti yang lebih tinggi dan lebih kompetitif;
(b) Memajukan secara intensif industri-industri berasaskan sumber untuk eksport dan mempelbagai serta meningkatkan industri bukan berasaskan sumber untuk eksport. Dari 12 sektor industri yang terpilih, beberapa keluaran/industri telah dikenalpasti sebagai keluaran/industri keutamaan untuk dimajukan;
(c) Memajukan industri-industri berat terpilih untuk menyokong industri-industri eksport. Strategi ini dipilih memandangkan kerajaan sudahpun membuat pelaburan yang banyak dalam beberapa jenis industri berat. Usaha-usaha perlu ditumpukan kepada memastikan kejayaan projek-projek itu dahulu sebelum menceburi bidang-bidang industri berat yang lain;
(d) Memaju dan menggunakan sistem perkhidmatan maklumat yang
bersepadu;
(e) Membangunkan teknologi dan tenaga rakyat;
(f) Mengurangkan perbelanjaan dalam pembinaan infrastruktur dengan
memberi tumpuan kepada pertumbuhan industri-industri di kawasan yang telah sedia mempunyai kemudahan infrastruktur yang diperlukan. Penubuhan industri-industri diutamakan di sepanjang western corridor di pantai barat Semenanjung yang mempunyai hampir 75-80 peratus penduduk dan di mini corridor di pantai timur. Semenanjung, dengan tumpuan di kawasan sekitar Kota Bharu, Kuala Terengganu dan Kuantan, dan di bandar-bandar di Sabah dan Sarawak seperti Kota Kinabalu, Sandakan, Tawau, Labuan, Kuching, Sibu dan Bintulu;
(g) Memoden dan menyusun semula struktur perindustrian dengan
mempertingkatkan pembangunan industri-industri kecil dan sederhana kerana sektor ini merupakan tulang belakang proses perindustrian seperti yang ternyata di negara Taiwan dan menyusun semula industri-industri yang kurang berkesan tetapi penting dalam ekonomi negara;
(h) Memperkukuhkan institusi-institusi yang bertanggungjawab kepada
pembangunan sektor pembuatan; dan
(i) Menyusun semula sistem galakan perindustrian yang sedia ada
untuk memupuk kecekapan dan daya bersaing yang lebih tinggi


Lilypie Kids Birthday tickers