Thursday, February 4, 2010

Gunung Kinabalu Via Ferrata


Gunung Kinabalu Via Ferrata

Via ferrata (atau laluan besi dalam bahasa Itali), sebenarnya adalah suatu laluan di sisi gunung yang menggunakan talian, kabel dan peralatan lainnya untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat. Terdapat lebih 300 laluan via ferrata di seluruh dunia, dan via Gunung Kinabalu, Malaysia.

Ini adalah pertama kali sukan mendaki via ferrata diperkenalkan di Asia. Puncak tertinggi via ferrata bermula pada 3,400 meter dan berakhir pada 3, 800 meter. Suatu aktiviti yang boleh dilakukan oleh semua, via ferrata ini turut direka agar mereka yang tiada pengalaman pendakian juga dapat mengikuti laluan permukaan batu yang terdapat di sini.

Bagaimanapun, terdapat beberapa syarat yang perlu diikuti untuk memastikan anda dapat melakukan aktiviti pendakian via ferrata ini, antaranya mempunyai tahap kesihatan yang baik, dapat mendaki sehingga 3,200 meter dalam tempoh 6 jam, sekurangnya berumur 10 tahun dan ketinggian 1.3 meter, serta tidak gayat (atau ingin mengatasi perasaan gayat!).

Ini adalah suatu aktiviti yang mencabar, dan mereka yang ingin lakukan aktiviti via ferrata di Gunung Kinabalu boleh mengikuti laluan pendaki pemula. Laluan ini akan memberi peluang kepada pendaki baru untuk meniti di laluan dinding granit Gunung Kinabalu (perjalanan ini sekitar 2- 3 jam).

Laluan seterusnya akan memberi peluang kepada pendaki mengikuti laluan selama 4- 5 jam, yang sekaligus menjanjikan pemandangan indah dari ketinggian gunung. Adakah anda bersedia untuk mengikuti cabaran ini?Cubalah aktiviti pendakian via ferrata di Gunung Kinabalu!

No comments:

Post a Comment

Lilypie Kids Birthday tickers