Friday, February 26, 2010

Wilayah Persekutuan Putrajaya

Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan

Putrajaya yang terletak kira-kira 25 kilometer di selatan Kuala Lumpur merupakan Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan yang baru dan moden. Ia memaparkan senibina Malaysia yang menitikberatkan pemeliharaan alam sekitar dan dihiasi dengan taman-taman serta tasik buatan yang menjadi lanskap indah bersesuaian dengan konsepnya sebagai 'Bandar Raya Pintar Dalam Taman'.

Bandar Putrajaya dibahagikan mengikut precint yang mengandungi pejabat-pejabat pentadbiran kerajaan, pusat perniagaan, kawasan perumahan dan taman rekreasi.

Keseluruhan bangunan pejabat pentadbiran kerajaan di sini dilengkapi dengan kemudahan komputer dan peralatan yang canggih.

Terdapat juga tasik buatan manusia yang terbesar dan penerapan sistem moden yang terkini menjadikan bandar ini kelihatan unik sepanjang masa. Ia menjadi tempat tumpuan untuk aktiviti sukan air seperti kayak, cruise dan banyak lagi.

Kebanyakan hotel di sini bertaraf 3-5 bintang dan menawarkan bilik-bilik suite yang selesa, dewan seminar, bankuet serta kemudahan rekreasi.

No comments:

Post a Comment

Lilypie Kids Birthday tickers