Friday, February 26, 2010

Melaka

Bandaraya Bersejarah

Bandar Melaka mempunyai dua persona yang berbeza, yang lama dan yang baru. Bahagian bandar Melaka yang lama terletak setempat dan agak padat serta mempunyai pelbagai tarikan sejarah dan budaya yang terselit di jalan-jalan sempit yang bersimpang siur di sini.

Kebanyakan peninggalan sejarah zaman silam Melaka boleh dilihat di Dataran Pahlawan serta di sepanjang kawasan perairan sungai Melaka.

Berhadapan dengan Dataran Bandar tersergam Bukit St. Paul, yang merupakan tapak asal Kubu Portugis, iaitu A'Famosa, dan Gereja St. Paul.

Terdapat juga jejak warisan bertanda-arah di sini yang boleh diikuti oleh para pelawat bagi melihat tapak-tapak dan tarikan bersejarah yang terdapat di bandar lama Melaka. Bahagian bandar Melaka yang baru pula terletak di seberang sungai Melaka, dan kebanyakan kawasan ini terbina di kawasan muara Sungai Melaka yang telah ditebus guna. Kawasan ini merupakan kawasan hiburan dan makanan yang sibuk, di mana terletaknya pelbagai kemudahan moden termasuk pusat membeli-belah Mahkota Parade.

Di luar bandar Melaka pula, terdapat beberapa buah pantai yang menarik, padang golf, serta dua buah pulau yang tidak jauh dari tanah besar, di mana terdapatnya pusat peranginan yang indah. Daerah Air Keroh pula terletak amat berdekatan dengan Lebuhraya Utara-Selatan dan menawarkan berbagai jenis taman tema rekreasi yang pasti menyeronokkan.

Melaka juga diiktiraf sebagai salah satu tapak warisan dunia oleh UNESCO

No comments:

Post a Comment

Lilypie Kids Birthday tickers