Friday, February 26, 2010

Negeri Terangganu Darul Iman

Permata Pantai Timur

Negeri seluas 12,955 km persegi dengan penduduk seramai lebih satu juta ini bersempadan dengan Kelantan di utara dan Pahang di selatan. Bandar ibu negerinya ialah Kuala Terengganu.

Persisir pantai Terengganu yang menjalar panjang, dari Besut di utara hingga ke Kemaman di selatan, dengan teluk-teluk kecil yang terlindung dan pokok-pokok kelapa yang melambai ditiup angin. Kebanyakan pantainya lebar dan melandai ke laut, dipukul ombal Laut China Selatan yang berbuih putih.

Pulau-pulau di luar pantai Terengganu yang dikelilingi air jernih dan hidupan laut membentuk sebahagian daripada taman laut yang dilindungi. Lautan yang terbentang luas, hembusan angin yang sepoi-sepoi bahasa dan panorama matahari terbenam yang indah membolehkan pulau-pulau ini diibaratkan sebagai syurga tropika.

Terengganu kaya dengan warisan seni dan budaya yang tidak lapuk dek hujan dan tidak lekang dek panas, seperti yang dapat dilihat daripada gerak tari lemah gemalai dan muziknya yang mengasyikkan.

Selain itu, Terengganu juga terkenal dengan industri kraftangan tradisional seperti membuat songket, batik, perhiasan tembaga dan anyaman pandan yang diwarisi sejak 2,000 tahun dahulu.

Di samping itu, jangan lepaskan peluang untuk meninjau pasar malam yang diadakan setiap malam di tempat-tempat berlainan di seluruh Terengganu. Membeli-belah di pasar malam adalah sebahagian daripada budaya hidup masyarakat tempatan. Ia juga memberi peluang kepada pelawat untuk merasai makanan dan buah-buahan tempata.

No comments:

Post a Comment

Lilypie Kids Birthday tickers