Friday, February 26, 2010

Kellie`s Castle Di Perak

Kellie's Castle

Pada asalnya mahligai ini dibina sebagai rumah kediaman untuk William Kellie Smith seorang peladang dari Scotland pada kurun ke-20.

Memandangkan beliau berada jauh dari tanah airnya, beliau menginginkan sebuah rumah yang boleh mengingatkannya kepada tanah airnya. Mahligai ini terletak di atas sebuah bukit yang dahulunya merupakan kawasan ladang getah.

William Kellie Smith adalah seorang lelaki yang menarik dan sangat popular di kalangan pekerjanya dari India Selatan. Beliau seorang yang baik hati kerana mendirikan sebuah kuil Hindu untuk pekerjanya di perkarangan kawasan mahligai tersebut.

Para pekerjanya telah mendirikan sebuah arca yang menyerupai Kellie yang lengkap berbaju sut dan topi sebagai tanda terima kasih mereka.

Pembinaan mahligai yang unik ini bermula pada tahun 1915. Walau bagaimana pun, kerja-kerja pembinaan terpaksa dihentikan apabila Kellie mati secara tiba-tiba pada tahun 1926. Kini, mahligai yang tidak siap ini kelihatan aneh dikelilingi ladang yang sunyi dan mempunyai aura misteri.

Baru-baru ini beberapa usaha telah dilancarkan oleh Kerajaan Negeri Perak untuk menyelamatkan mahligai yang indah ini dari tumbuhan liar yang semakin banyak menyelubunginya. Mahligai ini dipercayai berhantu dan mempunyai bilik rahsia serta terowong bawah tanah yang tersembunyi.

Jalan menuju ke mahligai berbelok-belok dan agak membingungkan lantas meningkatkan lagi suasana misteri tempat ini.

TIPS
Oleh kerana mahligai ini terletak di sebuah kawasan yang sunyi, rancang lawatan supaya anda dapat kembali sebelum matahari terbenam.

No comments:

Post a Comment

Lilypie Kids Birthday tickers