Tuesday, February 23, 2010

Lembah Danum

Lembah Danum

Kawasan Pemuliharaan Lembah Danum terletak 83 km ke barat-daya Lahad Datu telah diberkati dengan pelbagai spesis tumbuhan dan haiwan yang menakjubkan.

Kawasan tadahan yang luas ini merupakan tempat tinggal bagi badak sumbu Sumatera, orang utan, ungka, kancil, serta harimau bintang. Terdapat sebanyak 270 spesis burung telah direkodkan di kawasan ini. Pusat Kajiselidik Danum terletak di dalam kawasan hutan simpan seluas 440 km persegi ini.

Lembah Danum mempunyai sebuah eko-resort yang pertama di Sabah iaitu Borneo Rainforest Lodge. Resort ini mempunyai sebuah restoran, bar, serta chalet yang selesa dengan pemandangan Sungai Danum.

Antara aktiviti yang ditawarkan disini ialah menjejaki laluan trek dalam hutan, bermandi di sungai, memerhati burung, meninjau hutan pada waktu malam dan lawatan ke tapak pembalakan dan kilang kayu yang berdekatan.

Tips
Pastikan anda membawa pakaian panas bersama anda ke sini. Ya, walaupun anda berada di kawasan beriklim tropika, namun cuaca di dalam hutan kadangkala amat sejuk di sebelah malam kerana cahaya matahari tidak dapat menembusi hutan tebal untuk memanaskan dasar tanah di dalam hutan.

No comments:

Post a Comment

Lilypie Kids Birthday tickers